Stare de urgență. OUG nr. 37/2020 și acordarea facilităților pentru credite

Stare de urgență. OUG nr. 37/2020 și acordarea facilităților pentru credite

21.04.2020

I. Considerații referitoare la dispozițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 37/2020


1.1. Context

În contextul circumstanțelor excepționale cu care ne confruntăm, efectele negative determinate de limitarea sau întreruperea activităților socio-economice, lipsa severă de lichidități cu care se confruntă întreprinderile mici și mijlociii și lipsa de venituri în cazul persoanelor fizice, a fost adoptată Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori, publicată în Monitorul Oficial din data de 30.03.2020 (denumită în continuare ”OUG nr. 37/2020” sau ”Ordonanța”).

Ulterior, în data de 6.04.2020, sunt adoptate și Normele metodologice de aplicare ale Ordonanței de Urgență 37/2020, prin care se explicitează și detaliază condițiile de aplicare ale actului normativ anteprecizat.


1.2. Obiectul reglementării

Ordonanța reglementează suspendarea obligațiilor de plată a ratelor scadente, aferente împrumuturilor acordate debitorilor de către creditori până la data intrării în vigoare a ordonanței (i.e. 30.03.2020). În noțiunea de „rate” legiuitorul include: ratele de capital, dobânzile și comisioanele. Deci, suspendarea obligației de plată este incidentă cu privire la toate aceste elemente.

Obligația de plată se suspendă la cererea debitorului, pentru o durată de până la 9 luni, fără a putea fi depășită data de 31.12.2020.

În înţelesul OUG nr. 37/2020, termenii de „creditor” și „debitor” au următoarele semnificații:

Creditor:

  • instituţii de credit (definite potrivit OUG nr. 99/2006);
  • instituţii financiare nebancare (definite potrivit Legii nr. 93/2009);
  • sucursalele instituţiilor de credit şi ale instituţiilor financiare nebancare din străinătate care desfăşoară activitate pe teritoriul României;

Debitor:

  • persoane fizice;
  • persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale (reglementate potrivit OUG nr. 44/2008);
  • profesii liberale şi cele care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei;
  • (iv) persoane juridice din contractele de credit și leasing, cu excepţia instituţiilor de credit definite potrivit OUG nr. 99/2006;

 


1.3. Condiții de aplicare

Pentru a putea solicita suspendarea plății ratelor scadente în temeiul OUG nr. 37/2020, este necesară îndeplinirea mai multor condiții cumulative:

  • Contractul de credit nu a ajuns la maturitate și nici creditorul nu a declarat scadența anticipată a contractului anterior intrării în vigoare a Ordonanței (i.e. până la data de 29.03.2020 inclusiv);
    Contractul de credit nu înregistrează restanțe la data instituirii stării de urgenţă pe teritoriul României (i.e. 16. 03. 2020) sau debitorii au efectuat plata acestor restanțe până la data solicitării suspendării obligaţiei de plată; atenție: data de referință la care nu trebuie să existe rate scadente este 16.03.2020. Dacă există rate a căror scadență a intervenit după 16.03.2020, debitorul îndeplinește condițiile Legii, și poate apela la beneficiul suspendării ratelor.
  • Veniturile debitorului au fost afectate direct sau indirect de situaţia generată de pandemia COVID-19, după cum urmează: (i) își întrerup activitatea economică total sau parțial ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente, pe perioada stării de urgenţă decretate și dețin un certificat pentru  situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri sau (ii) deţin certificatul pentru situaţii de urgenţă care atestă diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020;
  • Debitorii, cu excepția persoanele fizice, nu se află în insolvenţă la data solicitării suspendării rambursării creditului;

1.4. Procedura
  • Pasul 1. Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor, dobânzilor şi comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare în acest sens, în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor.

Solicitarea va putea fi înaintă creditorilor într-un termen de 45 de zile care începe să curgă de la data intrării în vigoare a Ordonanței (i.e. 30.03.2020)  și expiră la data de 15.05.2020.

Dacă debitorul nu poate transmite cererea într-una dintre modalitățile descrise anterior, acesta o poate formula oral, prin telefon, la un număr de telefon dedicat acestor operațiuni și care va fi făcut public de către fiecare creditor pe pagina sa de internet.

Prin solicitarea sa, debitorul va putea opta pentru ce perioadă dorește să opereze suspendarea obligațiilor de plată a ratelor scadente, putând alege pentru o perioadă cuprinsă între 1 (o) lună şi 9 (nouă) luni – fără ca suspendarea să poată depăși data de 31 decembrie 2020.

  • Pasul 2. Creditorul va analiza solicitarea şi o va aproba, în condițiile stabilite prin normele de aplicare a OUG nr. 37/2020.  

În termen de 30 de zile de la primirea solicitării, creditorul va notifica debitorului toate clauzele contractuale care au fost modificate pentru adaptarea contractului de credit la dispozițiile OUG nr. 37/2020.

Modificarea contractelor de credit se produce prin efectul legii, fără a fi necesară încheierea de acte adiționale.

Ca urmare a aprobării solicitării de suspendare a obligațiilor de plată a ratelor scadente, se va prelungi și durata contractului de credit. Prelungirea va opera începând cu data comunicării solicitării de suspendare de către debitor.

Prin efectul Ordonanței, perioada maximă de creditare prevăzută în reglementările financiar-bancare va putea fi depășită cu o perioadă egală cu durata suspendării obligației de plată.

Suplimentar, în cazul debitorilor persoane fizice, dacă prelungirea maturității creditelor ar genera depășirea limitei de vârstă stabilită prin condițiile de acordare a creditelor (care variază în funcție de politica internă a fiecărui creditor), creditorii au obligația să restructureze creditul, pentru a respecta limita de vârstă. Cu alte cuvinte, ratele scadente amânate în conformitate cu dispozițiile OUG nr. 37/2020 vor fi incluse în mod proporțional în ratele ce urmează a fi achitate de către debitor ulterior încetării suspendării, astfel încât creditul să fie restituit integral până la momentul la care debitorul atinge limita de vârstă menționată anterior.


1.5. Dispoziții referitoare la dobândă si garantare
  • În cazul debitorilor persoane fizice

În ipoteza creditelor ipotecare contractate de persoane fizice, dobânda aferentă perioadei de suspendare se va calcula potrivit prevederilor contractului de credit şi va constitui o creanţă distinctă şi independentă în raport cu celelalte obligaţii izvorâte din contractul de credit. Cu privire la creanța anteprecizată, dobânda va fi de 0%, iar plata de către debitor a acestei creanţe se va face eşalonat, în 60 de rate lunare egale, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de suspendare.

Practic, legiuitorul a stabilit că în cazul creditelor ipotecare contractate de persoanele fizice, dobânda scadentă în perioada în care operează suspendarea nu va produce la rândul său dobânzi, ulterior încetării suspendării.

Este important de menționat aici că, Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice, garantează în procent de 100% plata creanței compusă din dobânzile aferente perioadei de suspendare.

În  acest scop, Ministerul Finanțelor Publice este autorizat să mandateze Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, în vederea emiterii de scrisori de garanţie în numele şi în contul Statului Român în favoarea creditorilor cu refeire la această creanță (în continuare ”F.N.G.C.I.M.M”).

În cazul în care debitorul persoană fizică nu achită creanța anteprecizată, iar garanția oferită de Statul Român este executată de către creditor, F.N.G.C.I.M.M. întocmeşte un titlu de creanţă prin care individualizează obligaţiile de plată ale persoanelor fizice beneficiare a scrisorii de garanție anteprecizate - titlu de creanţă care devine titlu executoriu în condiţiile legii.

Creanţele rezultate din plata garanţiilor deținute de Statul Român cu privire la debitori, reprezintă creanţe bugetare, generează obligații fiscale accesorii şi se recuperează de la debitori de către organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală conform prevederilor Codului de procedura fiscală.

  • În cazul celorlalți debitori.

Dobânda datorată de ceilalți debitori cu referire la sumele scadente a căror plată este suspendată, se capitalizează la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se va achita eșalonat pe durata rămasă până la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare. Practic, dobânzile scadente în perioada în care operează suspendarea vor fi incluse în soldul creditului și vor produce la rândul lor dobânzi, ulterior încetării suspendării și a reluării operațiuni de achitare lunară a ratelor de către debitori.


II. Considerații referitoare la dispozițiile Legii pentru suspendarea rambursării creditelor (nepromulgată)

2.1.  Context

În același context al dificultăților economice cauzate de măsurile excepționale dispuse în vederea prevenirii și limitări consecințelor negative determinate de virusul SARS-CoV-2, Camera Deputaților a adoptat în data de 03.04.2020 Legea pentru suspendarea rambursării creditelor (în continuare „Legea”).


2.2.  Obiect

Obiectul Legii este similar celui al OUG nr. 37/2020 – anume, suspendarea obligațiilor de plată a ratelor scadente, aferente împrumuturilor acordate debitorilor de către creditori până la data intrării în vigoare a Legii.

Și în acest caz, obligația de plată se suspendă la cererea debitorului, pentru o durată de până la 9 luni, fără a putea fi depășită data de 31.12.2020.

În înţelesul Legii, termenii de „creditor” și „debitor” au aceleași semnificații precum cele din OUG nr. 37/2020, cu câteva mici excepții:

  • din noțiunea de „creditor” sunt excluse expres Casele de Ajutor Reciproc și entitățile care desfășoară activitatea de recuperare creanțe;
  • în noțiunea de „debitor” sunt incluse asociațiile și fundațiile;

2.3.  Codiții de aplicare

Pentru a putea solicita suspendarea plății ratelor scadente în temeiul Legii, este necesară îndeplinirea mai multor condiții cumulative:

  • debitorii să nu înregistreze întârzieri la plată reprezentând debit principal sau dobândă în relație cu creditorii, mai vechi de 90 de zile; această condiție nu este aplicabilă debitorilor care se află în procedura de executare silită, în procedura de dare în plată, în reorganizare judiciară sau în orice alte proceduri judiciare sau extrajudiciare care tind la suspendarea efectelor contractelor;
  • debitorii au înregistrat în luna formulării cererii venituri sau încasării diminuate cu minim 15% față de media veniturilor din cele două luni anterioare formulării cererii; această condiție nu este aplicabilă debitorilor persoane fizice;

2.4.  Procedura

Legea prevede o procedură mult simplificată a procedurii de suspendare a achitării ratelor aferente contractelor de credit și/sau de leasing.

  • Pasul 1. Pentru a beneficia de suspendare, debitorii trebuie să transmită creditorilor o solicitare în acest sens, sub formă de document imprimat pe suport de hârtie sau prin poștă electronică.

De asemenea, debitorii – cu excepția persoanelor fizice, vor trebui să transmită creditorilor declarația pe proprie răspundere menționată anterior.

  • Pasul 2. Creditorul va notifica debitorului accesarea facilității de suspendare. Prelungirea duratei contractuale se produce de la data comunicării solicitării de suspendare și operează de drept prin efectul legii, fără încheierea de acte adiționale.

2.5.  Dispoziții referitoare la dobândă și la executarea silită.

Spre deosebire de dispozițiile OUG nr. 37/2020, în acest caz dobânda datorată de debitori, precum și comisioanele aferente nu se capitalizează la soldul creditului existent la finalul perioadei de suspendare.

O altă distincție între cele două acte normative este aceea că, în cazul Legii, odată cu formularea cererii de către debitori, orice proceduri de executare silită începute până la data intrării în vigoare a Legii intră sub incidența moratoriului și se suspendă până la 31 decembrie 2020.


2.6.  Obiecția de neconstituționalitate formulată cu referire la Lege.

Chiar dacă Legea a fost adoptată, pentru a intra în vigoare este necesară promulgarea acesteia de către Președintele României.

Or, promulgarea nu este posibilă la acest moment, întrucât un grup parlamentar a depus o obiecție de neconstituționalitate, ceea ce atrage incidența art. 77 alin. (3) Constituție – „dacă s-a cerut verificarea constituționalității ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la primirea (...) deciziei Curții Constituționale, prin care i s-a confirmat constituționalitatea”.

Ca atare, Legea nu va putea fi promulgată de către Președintele României până când Curtea Constituțională nu se va pronunța asupra constituționalității acesteia.

Or, termenul în care va fi dezbătută constituționalitatea Legii a fost stabilit de către Curtea Constituțională pentru data de 6 Mai 2020.

În ipoteza admiterii obiecției, Legea va trebui modificată prin reexaminarea dispozițiilor declarate neconstituționale și punerea acestora în acord cu hotărârea Curții Constituționale.


III.   Recomandări.

Inițial, dorim să reiterăm că prevederile Legii sunt mult mai favorabile decât cele ale Ordonanței nr. 37/2020, având în vedere dispozițiile referitoare la dobânzi. Astfel:

  • în cazul OUG nr. 37/2020, dobânda se va capitaliza la soldul creditului sau se va constitui într-o creanță independentă;
  • în cazul Legii, dobânda nu se va capitaliza, ci va fi suspendată;


Cu toate acestea, având în vedere faptul că:

  • termenul până la care debitorii pot transmite solicitări creditorilor în temeiul OUG nr. 37/2020 expiră la data de 15.05.2020,
  • ședința Curții Constituționale de examinare a obiecției de neconstituționalitate a Legii se va desfășura la data de 06.05.2020,

Este riscantă rămânerea în expectativă până la promulgarea Legii, întrucât: (1) există șanse ridicate ca prevederea care exclud capitalizarea dobânzilor să fie declarată neconstituțională; (2) nu există certitudinea că va fi pronunțată o soluție de către Curțea Constituțională până la data de 15.05.2020.

În aceste condiții recomandăm pregătirea tuturor documentelor necesare în vederea aplicării OUG nr. 37/2020, iar, în ipoteza nesoluționării obiecției de neconstituționalitate a Legii anterior datei de 15.05.2020, transmiterea acestor documente către creditor.

Este preferabilă transmiterea solicitării către creditor în temeiul OUG nr. 37/2020 în detrimentul expectativei promulgării Legii, întrucât, în cazul netransmiterii acestei solicitări, dublată de declararea drept neconstituționale a prevederilor referitoare la (ne)capitalizarea dobânzii, nu veți mai putea beneficia de facilitățile de suspendare a ratelor.

În schimb, în ipoteza promulgării ulterioare a Legii, există șanse foarte mari ca transmiterea solicitării în temeiul OUG nr. 37/2020 să nu constituie un impediment în vederea beneficierii de efectele mai favorabile ale Legii.


Cluj-Napoca, 21 Aprilie 2020
MAXIM / Asociații
 
SHARE VIA
Subscribe to Newsletter

Subscribe